کد خبر:۳۷۲
۲۱ شهريور ۱۳۹۵ | ۱۰:۲۶

"ضرورت برنامه‌ریزی استراتژیک برای المپیک"

تاریخ : ٥ دی ١٣٩٤ موضوع : فرهنگی برگزارکننده : معاونت پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی / پژوهش های ورزش
خلاصه

نشست علمی- تخصصی با عنوان ضرورت برنامه‌ریزی استراتژیک برای حضور موفق تیم‌های ورزشی در المپیک در روز شنبه پنجم دی ماه در مرکز تحقیقات استراتژیک و با حضور دکتر ولایتی رئیس مرکز برگزار شد


نتایج

نشست علمی- تخصصی با عنوان ضرورت برنامه‌ریزی استراتژیک برای حضور موفق تیم‌های ورزشی در المپیک در روز شنبه پنجم دی ماه در مرکز تحقیقات استراتژیک و با حضور دکتر ولایتی رئیس مرکز برگزار شد. سخنرانان این نشست از جمله دکتر باقرزاده (عضو هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک و ریاست فدراسیون شمشیربازی)، دکتر نمازی (از اساتید تربیت بدنی)، دکتر شهبازی (از اساتید دانشکده تربیت بدنی)، حجت‌الاسلام حسینی (رئیس تربیت بدنی جامعه‌المصطفی)، دکتر زیویار (معاون پژوهشگاه تربیت بدنی)، دکتر الهی (عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم)، خانم دکتر کشتگر (عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی)، خانم دکتر امینی (عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر)، دکتر سید عماد حسینی (عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی)، آقای صبوری (کارشناس ارشد مردم‌شناسی) دکتر شیخ، دکتر شریفی، دکتر قره(رئیس دانشگاه پیام نور استان قم)، قائم شریعتی (دستیار ویژه معاونت پژوهش های فرهنگی و اجتماعی)، محمدحسین احمدیان (دبیر کارگروه پژوهش‌های ورزش و دبیر نشست) و جمعی دیگر از کارشناسان معاونت پژوهش های فرهنگی و اجتماعی برگزار شد.
در این نشست سخنرانان به بررسی وضع گذشته ورزش ایران در المپیک و همچین وضع موجود پرداختند و برای تقویت حضور تیم های ورزشی ایران در المپیک آینده در برزیل به ضرورت های برنامه ریزی استراتژیک اشاره کردند. در ادامه به برخی از چالش‌های ایران برای حضور مؤثر در المپیک اشاره شد: ١. عدم انتخاب سرپرست کاروان (طبق آیین‌نامه حداقل یک سال قبل باید انتخاب شود) ٢. نداشتن خزانه‌دار برای کمیته ملی المپیک ٣. آسیب‌دیدگی‌ها ٤. فعالیت ضعیف رسانه‌های ورزشی برای المپیک (تنها ١ درصد تیتر روزنامه‌های ورزشی مربوط به المپیک است و هیچ برنامه المپیکی در رسانه ملی آغاز نشده است)؛ ٥. عدم فعالیت بین‌المللی ٦. بودجه مالی بسیار محدود تیم ها در حالی که تیم های مدال آور کشورهایی چون آمریکا، چین و روسیه، بودجه های بالایی دارند. ٧. مدیریت ورزش داخلی به صورت پوپولیستی ٨. غیرمنطقی‌بودن نوع تخصیص بودجه به ورزش‌های مختلف و نقاط مختلف کشور ٩. اکثر باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها ورشکسته هستند چون هزینه‌محور هستند. در ادامه از سوی سخنرانان برخی راه کارها ارائه شد از جمله:
حضور مسئولان ارشد کشور در کنار تیم‌ها و ورزشکاران المپیکی، لزوم نظارت مداوم با هماهنگی فدراسیون مربوطه جهت تشویق و ...؛ رسیدگی مالی و معنوی به مربیان؛ بازی‌های تدارکاتی در کشورهای مشابه از لحاظ وضعیت آب و هوایی به کشور میزبان؛ ایجاد فضای المپیکی در کشور؛ ایجاد جلسات انگیزشی و روانشناختی در میان تمرینات برای تقویت بار روانی و تمرین ذهنی ورزشکاران در کوتاه‌مدت؛ به کارگیری ظرفیت استفاده از نوع پوشش ایرانی اسلامی برای عرضه به دیگران، لزوم تشکیل کارگروه ویژه برای المپیک پیش رو؛ لزوم هماهنگی بین بخشی؛ لزوم مشخص شدن منابع؛ تعیین سازمان‌های مؤثر در المپیک و مطالبه مشخص از آنها با توجه به اختیارات؛ تاکید بیشتر بر حضور بانوان در المپیک؛ لزوم اولویت‌بندی میان رشته‌ها؛ لزوم هماهنگی میان مسئولان گذشته و فعلی. در انتها دکتر ولایتی ریاست مرکز، بر اهمیت ورزش قهرمانی و از جمله المپیک از حیث دیپلماتیک، برنامه ریزی و مدیریت پرداختند. در این نشست ایشان گفتند که: «بخش مهمی از رابطه کشورها در حوزه دیپلماسی عمومی حتی میان کشورهایی که در عرصه سیاسی دارای تنش هستند، از طریق ورزش است. المپیک در واقع سازمان ملل ورزشی بدون تعارضات دیپلماتیک است که صداقت در آنجا بیشتر زمینه دارد. افتخارآفرینی در المپیک و میادین ورزشی اعتبار برای کشور به همراه دارد و موفقیت در آن نشانه نظم و انسجام درونی کشور است و کفایت کشورها و دولت‌ها در برنامه‌ریزی موفق برای پیشتازی را نشان می‌دهد.
ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها