کد خبر:۳۷۰
۲۱ شهريور ۱۳۹۵ | ۱۰:۲۴

"چالش‌های آموزش گردشگری در ایران"

تاریخ : ١٥ دی ١٣٩٤ موضوع : فرهنگی برگزارکننده : معاونت پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی / گروه پژوهش‌های گردشگری
خلاصه

نشست تخصصی چالش های آموزش گردشگری در ایران با حضور دکتر شهرود امیرانتخابی مدیرگروه پژوهش‌های گردشگردی معاونت پژوهش‌های فرهنگی اجتماعی، قائم شریعتی نیاسر دستیار ویژه معاونت پژوهش‌های فرهنگی اجتماعی، تعدادی از پژوهشگران مرکز تحقیقات و با سخنرانی رجبعلی خسرو آبادی مشاور رئیس سازمان و مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران، رحیم یعقوب زاده، رئیس مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران، محمد رضا مجمع، دبیر کل انجمن خدمات پژوهشی و تحقیقاتی میراث فرهنگی و گردشگری اروسیا و دکتر خسرو سیستانی، مشاور عالی موسسه آموزش عالی میراث فرهنگی، در معاونت پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار شد.


نتایج

در ابتدای این نشست شهرود امیرانتخابی ضمن تشکر از مدعوین نشست به دلایل و اهمیت برگزاری این نشست در شرایط حاضر پرداخت و گفت: مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه ( بند ٧٦ این ابلاغ )به افزایش سهم آموزش‌های مهارتی در نظام آموزش کشور تاکید داشته اند و به دلیل مهارتی بودن آموزش های گردشگری، این حوزه نیز از این قاعده مستثنی نیست. وی افزود با توجه به برنامه‌ها و سیاست‌های دولت در خصوص گردشگری، مسئله آموزش در گردشگری باید راس کلیه برنامه ها و اولویت های سیاستگذاری قرار گیرد تا بتوانیم میزبانان مناسبی برای گردشگران از اقصی نقاط جهان باشیم اما این آموزش ها با چالش‌های متعددی مواجه شده است که در این نشست از صاحب نظران انتظار می رود با واکاوی دقیق این موضوع راهبردهایی اساسی ارائه دهند.
دکتر خسرو سیستانی سخنران اول این نشست به اهمیت نقش موسسه آموزش عالی میراث فرهنگی برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز اشاره کرد.وی تخصصی بودن و داشتن امکانات را از دلایلی دانست که سازمان ها و وزارتخانه ها را ملزم به ورود به این حوزه‌ها می کند.
دکتر رجبعلی خسروآبادی سخنران بعدی این نشست بود.وی عمده چالش این حوزه را در این دانست که: آموزش دیده های ما بی کار و به‌کار گرفته شده‌ها بدون آموزش هستند و اساساً این تناسب در کشور وجود ندارد. وی افزود : آموزش ما در حوزه گردشگری باید مناسب و استاندارد در داخل باشد تا در مرحله بعدی بتوانیم در صورت حضور گردشگران خارجی در کشور خدمات مناسبی به انها نیز ارائه دهیم.
سخنران بعدی این نشست رحیم یعقوب زاده، رئیس مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران بود. وی ضمن اشاره به تاریخچه آموزش گردشگری در دنیا و ایران ابتدا چالش های عمده حوزه اموزش را برشمرد آموزش در سطوح آموزش پرورش، آشنایی عموم با مسئله و اهمیت گردشگری، مطالعه رفتار گردشگران سایر کشورها و... از جمله راهکارهای پیشنهادی ایشان بود.
سخنران آخر این نشست، آقای محمدرضا مجمع، دبیر کل انجمن خدمات پژوهشی و تحقیقاتی میراث فرهنگی و گردشگری اروسیا بود.
وی ضمن تعریف گردشگری و تاریخچه آموزش گردشگری ،عمده چالش های این حوزه را آشنا نبودن و به روز نبودن قوانین و بخشنامه ها، عدم هماهنگی دوره های آموزشی در سازمان های متولی ، انحصار اموزش و انتشارات و...دانست. محمد رضا مجمع در پایان تحصیل همزمان، تدوین سرفصل های مناسب و...را از جمله راهکارهای پیشنهادی خود در این نشست اعلام نمود.
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
Viney
۰۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
If you wrote an article about life we'd all reach enmnihtenlegt.
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها