کد خبر:۳۲۰
۰۹ شهريور ۱۳۹۵ | ۱۴:۰۳

نگرانی غربی‌ها و بازیگری قدرت‌های منطقه‌ای پس از خروج نیروهای ناتو از افغانستان

تاریخ : بهمن ١٣٩٢ تهیه شده در : معاونت پژوهشهای روابط بین‌الملل / گروه مطالعات امنیت بین‌المللی موضوع : سازمان‌های منطقه‌ای
چکیده

یک گزارش اطلاعاتی امنیتی آمریکا در مورد افغانستان، تحت عنوان «برآورد اطلاعات ملی»، پیش‌بینی کرده است که در پی خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، احتمال گسترش مجدد نفوذ طالبان در خاک این کشور وجود دارد، که در آن صورت، دستاوردهای آمریکا و متحدانش در افغانستان تا سال ٢٠١٧ از دست می‌روند و این کشور به سرعت به سرزمینی آشوب زده و هرج و مرج‌گون بدل می‌شود. فرمانده ارتش بریتانیا نیز با بیان این موضوع که طالبان برای باز پس‌گیری مناطقی در افغانستان جنگ خواهند کرد، هشدار داده است.
در حالیکه غرب به مدت بیش از یک دهه نتوانست مشکل به وجود آمده توسط شورشیان طالبان علیه افغانستان را حل کند، اکنون امید خود را به دولت هند بسته ‌است، که پس از خروج نیروهای ناتو از افغانستان، از این کشور حمایت نظامی و اقتصادی کند و نیز مانع گسترش هرگونه تهدیدی از سوی پاکستان علیه کابل شود. این در حالی است که پاکستان وجود خلاء قدرت در افغانستان پس از خروج ناتو را اجتناب‌ناپذیر دانسته و برای پرکردن آن عزم راسخ دارد. افزون بر پاکستان، چین نیز برای گسترش نفوذ درافغانستان بعد از ناتو خود را آماده می‌کند. چین در افغانستان با پاکستان علایق و منافع مشترکی دارد، ضمن اینکه حضور آن کشور مورد حمایت غرب نیز هست، زیرا غرب حضور چین را در افغانستان در جهت حفظ وضع موجود و ممانعت از تهاجم مجدد طالبان به افغانستان می‌داند، در حالیکه حضور پاکستان در افغانستان را سبب تسهیل‌ در بازگشت مجدد طالبان به این کشور تلقی می‌کند. این در حالی است که در فردای بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، مسلما ًدولت پاکستان نیز مورد تهدید قرار می‌گیرد، کما اینکه در حال حاضر نیز مورد تهدید طالبان پاکستان قرار دارد. اعم از اینکه سناریو بازگشت مجدد طالبان به افغانستان بعد از ناتو رخ بدهد یا نه، یک موضوع به طور مسلم وجود دارد و آن اینکه بعداز خروج ناتو از افغانستان این کشور وارد دوره‌ای از بی‌ثباتی شدید خواهد شد.
بی‌ثباتی ناشی از خروج نیروهای ناتو از افغانستان در سال ٢٠١٤، به احتمال زیاد مرزهای شرقی ایران و حتی نواحی داخلی نزدیک مرزهای شرقی را تحت تأثیر منفی خود قرار خواهد داد. در صورت قدرت گرفتن مجدد طالبان در افغانستان، احتمالاً سیل جدید پناهندگان افغانی به سوی ایران سرازیر خواهند شد و احتمال درگیری‌های نظامی میان ایران و نیروهایی در خاک افغانستان و پاکستان دور از ذهن نیست. این تحولات مناسبات تهران و کابل و اسلام آباد را دستخوش تغییرات و تحولاتی جدی می‌کند.
دریافت فایل ضمیمه : نگرانی غربی‌ها و بازیگری قدرت‌های منطقه‌ای پس از خروج نیروهای ناتو از افغانستان
ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها