کد خبر:۳۱۷
۰۹ شهريور ۱۳۹۵ | ۱۱:۳۲

چالش‌ها و راهکارهای عملی حفظ و جهش صنعت ملی خودرو بر اساس راهبرد اقتصاد مقاومتی

تاریخ ارائه گزارش: ٧ اردیبهشت ١٣٩٥

پیشرفت صنعت خودرو برای هر کشور صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است. رشد و شکوفایی این صنعت در توسعه و پیشرفت صنایع پایین دستی و بالادستی اثرگذار است (بیش از ٦٥% ورقهای فولادی تولید شده در کشور در صنعت خودرو مصرف می‌شود). بر اساس آمار موجود در آمد نفتی ایران طی سالهای ١٣٣٨ الی ١٣٩١ در حدود ١٢٠٠ میلیارد دلار میباشد در حالی که ارزش واردات خودرو و قطعات طی سالهای ١٣٥٨ الی ١٣٩١ در حدود ٧١ میلیارد دلار و بر اساس دلار مبنای بانک مرکزی، فروش خودروسازان داخلی طی سالهای ١٣٧١ الی ١٣٩٠ در حدود ١٤١  میلیارد دلار بوده است که نشان دهنده اهمیت صنعت خودرو در رشد اقتصادی و عدم خروج ارز از کشور است.

تجربه نشان داده در هر کدام از حوزه‌ها که کشور دارای برنامه بلند مدت بود در آن حوزه موفقیت حاصل شده است. نظیر صنعت دفاعی کشور که حاصل برنامه‌ریزی طولانی مدت و عدم خلل در برنامه‌ها و اهداف دفاعی تعیین شده حتی با جابجایی دولتها است. میتوان برای توسعه صنعتی نیز چنین برنامه‌ای تدوین کرد تا دستخوش سلایق شخصی و گروهی نگردد.

صنعت خودرو به یك نقشه راه جدید و عملی مطابق با واقعیتهای موجود و با اتکا به توان و نیروهای داخلی نیاز دارد تا به عنوان پيشتاز و لكوموتيو صنعت كشور از طريق ايجاد توانمنديها و قابليتهاي علمي، فني در دستيابي به چشم‌انداز كشور ايفاي نقش نمايد. با توجه به اینکه اغلب کشورهای همسایه صنعت خودروسازی ندارند، در صورت تحقق برنامه‌های توسعه این صنعت می‌توان به اندازه نیاز داخلی و حتی بیشتر به کشورهای همسایه بخصوص به کشورهای دارای اشتراک فرهنگی، خودرو صادر نمود.
ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها