کد خبر:۳۰۶
۰۹ شهريور ۱۳۹۵ | ۰۹:۱۱

کنفرانس بین‌المللی برنامه انرژی هسته‌ای ایران؛ سیاست‌ها و چشم‌اندازها

تاریخ : ٥ اردیبهشت ١٣٨٥ شركت كنندگان : دکتر حسن روحانی / کاظم قاضی‌زاده / یانگ چنگ شو / محمد کردبچه / دکتر سید حسین موسویان / آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی / دکتر علی لاریجانی / دکتر علی یونسی / دبیرکل مؤسسه پاگواش ایتالیا / رئیس مؤسسه در جستجوی زمینه مشترک آمریکا / رئیس شورای امور خارجی مصر موضوع : اتحادیه اروپا برگزارکننده : معاونت پژوهشهای روابط بین‌الملل / گروه مطالعات امنیت بین‌المللی
خلاصه

«کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ی انرژی هسته‌ای ایران؛ سیاست‌ها و چشم‌اندازها» صبح روز سه‌شنبه پنجم اردیبهشت سال ١٣٨٥ در مرکز تحقیقات استراتژیک وابسته به مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز به کار کرد. 
در این کنفرانس بین‌المللی جمع کثیری از مسوولان اجرایی و کارشناسان داخلی و خارجی شرکت داشته و دیدگاه‌های کارشناسی‌ خود را مطرح کردند. 
سخنرانان افتتاحیه‌ این کنفرانس بین‌المللی آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص، دکتر علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و دکتر حسین موسویان، معاون پژوهش‌های بین‌المللی مرکز تحقیقات استراتژیک بودند که پیش از تشکیل جلسات فشرده دو کارگروه تخصصی متوالی، نقطه نظرات خود را مطرح کردند. 
در این نشست کارشناسان شاخص داخلی و خارجی به تحلیل ابعاد برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای، آینده معاهده منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی و راهکارهای موجود برای حل و فصل بهینه مناقشه اتمی ایران پرداختند. همزمانی یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین مقاطع پرونده هسته‌ای ایران با برگزاری این کنفرانس و حضور کارشناسان مطرحی از ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا باعث توجه بیشتر کارشناسان، مسوولان و خبرگزاری‌های بین‌المللی به این کنفرانس شد. 
در این کنفرانس علاوه بر مسوولان داخلی و خارجی، کارشناسان و تحلیلگران متعددی از کشورهای کانادا، نروژ، سوئد، هلند، آلمان، آفریقای جنوبی، مصر، ترکیه، هند، پاکستان، ایتالیا، سوئیس، فرانسه، انگلیس، عراق، کویت، عربستان سعودی، سوریه، لبنان، اردن، بحرین، چین، روسیه و آمریکا حضور به هم رسانیدند. 

مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجه به نکات ذیل تصمیم به برگزاری کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای گرفت: 

١. تشدید فشارهای سیاسی ـ بین‌المللی علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ج.ا.ایران 
٢. نزدیک شدن زمان ارائه گزارش آقای البرادعی به شورای امنیت و نیز پایان مهلت سی روزه شورای امنیت برای تعلیق فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای 
٣. تشدید تبلیغات رسانه‌های بیگانه و استکباری برای زمینه‌سازی موضوع «تحریم اقتصادی» و «اقدام نظامی» علیه ایران در افکار عمومی جهان 
٤. ضعف ج.ا.ایران در تأثیرگذاری بر افکار عمومی و رسانه‌های جمعی جهانی 

بر این اساس کنفرانس دو موضوع محوری "تشریح برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران" و "بررسی مشکلات عدم اشاعه در منطقه و جهان" را در دستور کار قرار داد که مقالات مختلفی از ایران و سایر کشورهای جهان در موارد فوق ارائه شد. حدود ٥٠ محقق و متخصص برجسته از مؤسسات معتبر مطالعات استراتژیک بین‌المللی از جمله: مؤسسه بین‌المللی پاگواش، شورای روابط خارجی مصر، شورای روابط خارجی امریکا (C.F.R)، مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (IISS)، مؤسسه اکرونیوم برای خلع سلاح انگلستان، شورای دفاع از منابع طبیعی امریکا، مؤسسه بین‌المللی صلح ژنو و آژانس هسته‌ای برزیل ـ آرژانتین در کنفرانس حضور پیدا کرده و به ارائه دیدگاههای خود در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران و نیز ارائه راهکارهایی برای خروج از وضعیت فعلی پرداختند. 
در کنار پژوهشگران، حدود ٢٠٠ خبرنگار داخلی و خارجی نیز در سطحی وسیع به انعکاس مطالب و دیدگاههای مطرح شده در کنفرانس پرداختند. 
هدف مرکز تحقیقات استراتژیک از برگزاری این کنفرانس این بود که در مقطع حساس فعلی فرصتی را در اختیار مسئولین پرونده هسته‌ای ایران قرار دهد تا سیاست‌ها و برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را برای شخصیت‌های سیاسی ـ علمی برجسته و نیز افکار عمومی جهان تشریح کنند. از همین‌رو از جناب آقای هاشمی رفسنجانی، جناب آقای دکتر لاریجانی، جناب آقای مهندس آقازاده، جناب آقای وعیدی (مسئول مذاکرات هسته‌ای)، جناب آقای عراقچی معاون وزیر خارجه، جناب آقای سعیدی معاون سازمان انرژی اتمی، جناب آقای پیروز حسینی مدیرکل وزارت خارجه، جناب آقای بعیدی‌نژاد رئیس اداره خلع سلاح وزارت خارجه و جناب آقای محمدی عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس برای ایراد سخنرانی دعوت بعمل آمد که مقامات شورای‌عالی امنیت ملی، (جناب آقای دکتر لاریجانی دبیر محترم شورای‌عالی امنیت ملی و جناب آقای وعیدی معاون امنیت بین‌الملل دبیرخانه و مسئول مذاکرات هسته‌ای) و جناب آقای دکتر محمدی نماینده محترم مجلس شورای اسلامی شرکت و مسئولین وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی شرکت نکردند. 
در کنار کنفرانس هسته‌ای، با همکاری سازمان انرژی اتمی و مسئولین آن میهمانان خارجی حاضر در کنفرانس بازدیدی یک روزه از تأسیسات UCF اصفهان بعمل آوردند و در آنجا از نزدیک با فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و نیز توانمندی‌های فنی ج.ا.ایران آشنا شدند. دیدار از تأسیسات هسته‌ای و نیز مراکز تاریخی فرهنگی شهر اصفهان، تاثیر مثبتی بر میهمانان خارجی داشت.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
Alla
۰۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
It's really great that people are sharing this inaonmftior.
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها