کد خبر:۳۰۳
۰۸ شهريور ۱۳۹۵ | ۱۴:۲۱

کنفرانس دیالوگ منامه

تاریخ : ١٨ آذر ١٣٨٥ موضوع : تروریسم برگزارکننده : معاونت پژوهشهای روابط بین‌الملل / گروه مطالعات امنیت بین‌المللی
خلاصه

معاون پژوهش‌های روابط بین‌الملل مرکز تحقیقات استراتژیک در «دیالوگ منامه»: 
برداشت‌های افراطی از اسلام، موجب رشد طالبان، القاعده و تشدید خشونت در منطقه خواهد شد 
معاون پژوهش‌های روابط بین‌الملل مرکز تحقیقات استراتژیک، همکاری کشورهای منطقه برای بررسی زمینه‌های خروج بیگانگان از عراق و راه‌های تأمین ثبات در این کشور را ضروری و مهم خواند. 
دکتر سیّدحسین موسویان، معاون پژوهش‌های روابط بین‌الملل مرکز تحقیقات استراتژیک، که در کنفرانس «دیالوگ منامه» در بحرین و در حضور مشاورین امنیت ملّی کشورهای عراق، هند، ژاپن، فرانسه، بحرین، یمن؛ وزرای خارجه کشورهای ایران، بحرین، سودان، عراق، عمان، قطر، سنگاپور، امارات و وزیر دفاع انگلیس، رییس ستاد کل نیروهای مسلح پاکستان، فرستاده ویژه چین در امور خاورمیانه، وزیر دفاع ترکیه و بسیاری از مقامات عالیرتبه سیاسی ـ امنیتی جهان در منامه پایتخت کشور بحرین سخنرانی می‌کرد، کاهش حضور قدرت‌های خارجی در منطقه و تغییر کارکرد آنان از میلیتاریزه کردن منطقه به کمک برای تقویت سیستم همکاری‌های جامع منطقه‌ای و کمک به ایجاد و تقویت زیرساخت‌ها و توسعه‌ اقتصادی منطقه را از عوامل مهم ثبات و تضمین‌های امنیتی برای منطقه خلیج فارس دانست و گفت: تلاش برای پیشبرد دموکراسی هدایت شونده در جوامع منطقه خلیج فارس و خاورمیانه که بعضاً با کاربرد زور و براندازی در نظام سیاسی نیز همراه شده، منطقه را از وضعیت‌های «کنش مبتنی بر همکاری» به «واکنش‌های تدافعی و ادغام در سیستم‌های امنیتی فرامنطقه‌ای» سوق داده است. 
وی گفت: کشورهای منطقه به جای آنکه به دنبال سیستم جامع امنیت منطقه‌ای خلیج فارس و طراحی و ایجاد مکانیسم‌های لازم برای همکاری و امنیت دسته‌جمعی باشند، به دنبال تضمین‌های امنیتی در خارج از منطقه بوده و همین امر باعث گسترده‌ترین حضور نیروهای نظامی قدرت‌های خارجی در منطقه در طول تاریخ گردیده است. 
موسویان برداشت‌های افراطی از اسلام را موجب رشد طالبان و القاعده و تشدید خشونت در منطقه عنوان کرد و گفت: اگرچه تروریسم امروز، منع تهدید نظام جهانی است، اما برخی کشورها از این بهانه استفاده کرده و به مداخله در امور داخلی کشورها یا اقدام نظامی علیه آنان پرداخته‌اند. 
معاون پژوهش‌های روابط بین‌الملل مرکز تحقیقات استراتژیک رژیم صهیونیستی را تنها کشور دارنده سلاح‌های کشتار جمعی در منطقه خوانده و سیاست‌های توسعه طلبانه و جنگ محورانه این رژیم را یکی از موانع شکل‌گیری ثبات و صلح پایدار در منطقه دانست. 
موسویان، ایجاد سیستم‌ همکاری‌های جمعی منطقه‌ای را مهمترین عنصر تضمین‌کننده امنیت کشورهای منطقه دانسته و خواستار اعتمادسازی کامل بین کشورهای منطقه از این طریق شد. 
وی همچنین تصریح کرد: ثبات در عراق بیش از هر چیزی برای ثبات منطقه اهمیت دارد و آینده کشورهای منطقه جدای از امنیت عراق نیست. 
وی در ادامه پیشنهاد کرد که با طراحی مکانیسم گفت‌وگو و همکاری منطقه‌ای، زمینه‌های خروج بیگانگان از این کشور و راه‌های تأمین ثبات در عراق فعال گردد. 
دکتر موسویان در پایان ضمن تأکید بر اعتمادسازی کامل و جامع به عنوان اصل تأمین امنیت در منطقه، وجود سیستم همکاری جمعی منطقه‌ای مبتنی بر عدم مداخله قدرت‌های خارجی در منطقه، تحکیم روابط ملت‌ها و توسعه پایدار منطقه‌ای را یک ضرورت جهانی دانست. 
ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها