کد خبر:۳۰۱
۰۸ شهريور ۱۳۹۵ | ۱۳:۵۷

سمینار یک روزه پروتکل کیوتو

تاریخ : ٣٠ بهمن ١٣٨٥ موضوع : محیط زیست برگزارکننده : معاونت پژوهشهای روابط بین‌الملل / گروه مطالعات سیاست گذاری و پایداری
خلاصه

این سمینار با سخنرانی دکتر موسویان معاونت پژوهشهای بین الملل آغاز به کار نمود. وی با اشاره به خطرات جبران ناپذیر تغییرات جوی و اختلالات ناشی از گرمایش زمین گفت: تحولات ناشی از گرمایش زمین می تواند به رقابت و بروز درگیری بر سر دسترسی به منابع مختلف بویژه آب منجر شود و به این ترتیب، صلح و امنیت مناطقی از جهان را تهدید کند. لذا تغییر در آب و هوای زمین را باید در کنار تهدیداتی مانند گسترش جنگ‌افزارهای کشتار جمعی بطور جدی مورد توجه قرار داد. 
وی با اشاره به امکان وقوع بحرانهایی این گونه در آینده افزود: در صورت پرهیز دولتها از اقدامات جدی در مقابله با مشکل تغییر دمای زمین، جهان با بحران اقتصادی بزرگی مواجه خواهد شد و تا سال ٢٠٥٠  بخشهای بزرگی از دنیا غیر قابل سکونت خواهد شد. ادامه روند موجود می تواند به کاهش رشد اقتصادی در جهان تا ٢٠% ‌منجر شود ‌در حالی که مقابله با مشکل تغییر آب و هوای زمین در حال حاضر تنها یک درصد تولید ناخالص داخلی کشورها را بخود اختصاص خواهد داد ولیکن متاسفانه درک ناکافی از تاثیرات گرمایش زمین باعث شده است این مسئله از اولویت لازم نزد رهبران جهان برخوردار نباشد 
موسویان با اشاره به نقش ایران گفت : اگرچه نقش موثر ج.ا. اسلامی ایران به عنوان رئیس گروه ٧٧ در زمان تصویب پروتکل کیوتو انکار ناپذیر است و علیرغم الحاق رسمی کشور به این پروتکل در سال گذشته به نظر می رسد، هنوز کشور از فرصتهای بالقوه و بیشمار این معاهده بویژه در چارچوب سازوکارهای انعطافی آن منتفع نشده است . 
وی افزود : با توجه به تعیین مرجع صلاحیت دار ملی پروتکل طی دو ماه اخیر ضروری به نظر می رسد که ایران باید چون گذشته که پیشگام اقدامات منطقه ای و بین المللی بوده است، ابتکار عمل را در جذب پروژه های CDM، با مشارکت مجموعه سازمانها و وزارتخانه های مختلف ذیربط- حداقل در منطقه- بدست گیرد. این امر مستلزم توجه ویژه سیاستگزاران و تسری آن در برنامه های کلان توسعه ملی است همچنین الزامی است تا بستر مناسبی برای اجرای پروژه های CDM با جذب سرمایه گذاران فعال خارجی و ظرفیت سازی نهادهای دولتی،‌ بخش خصوصی و سازمانهای مردم نهاد(NGO) جهت جلب مشارکت بیشتر آنها فراهم گردد. 
بعد از سخنرانی دکتر موسویان دکتر نوریان رییس محترم سازمان هواشناسی کشور و معاون اول سازمان هواشناسی جهانی به ایراد سخنرانی پرداخته و با اشاره به تغییرات جوی و آب وهوایی در سالهای اخیر به تلاشهای صورت گرفته در جهت کنترل این وضعیت و برنامه های آتی اشاره نمود. 
نوریان گفت: صنعتی شدن و افزایش جمعیت و به دنبال آن ایجاد شهرهای بزرگ باعث شده است تا تغییر اقلیم به عنوان یک مساله مهم مورد توجه کشورها وسازمانهای بین المللی قرار گیرد. گزارش چهارم بررسی وضعیت تغییر اقلیم که با کمک یکهزار دانشمند از کشورهای جهان در مدت چهارسال تهیه شده نشان می دهد گرم شدن گره زمین، افزایش درجه حرارت، کاهش لایه اوزون وبالا آمدن سطح آب دریاها به همراه کاهش پوشش جنگلی و آلودگی هوا و تاثیرات گازهای گلخانه ای مانع توسعه پایدار است و امنیت غذایی، دسترسی به آب شیرین، از بین رفتن گونه های گیاهی و جانوری را به همراه دارد. 
راهکارهای مصوب اخیر بر اساس مصوبات کیوتو بیشتر ناظر به کشورهای صنعتی است که باید توجه بیشتری به مکانیزم توسعه پاک نشان دهند. 
بهبود تکنولوژی موتور خودروها، بهینه سازی مصرف سوخت، اجرای برنامه های ملی ومنطقه ای در مقابله با بلایای طبیعی و آموزش همگانی و افزایش فرهنگ مشارکت پذیری مردمی در راستای مقابله با آثار سو تغییر اقلیم موثر خواهد بود. 
کنت استبی سومین سخنران این سمینار بود که به نقش سازمان ملل و تلاشهای انجام گرفته درجهت عملیاتی کردن پروتکل کیوتو اشاره کرد. نماینده مقیم برنامه توسعه سازمان ملل درایران با اشاره به موقعیت ایران و وضعیت خاص ایران به لحاظ اقتصادی واجتماعی و تبیین شرایط کشورهای درحال توسعه به برنامه های سازمان ملل دراین خصوص اشاره نمود. 
پانل اول این سمینار با عنوان پدیده تغییر آب وهوا، اقدامات جامعه بین المللی و چشم انداز آینده با سخنرانی دکتر حجت مدیر عامل مرکز صلح و محیط زیست آغاز شد. وی با اشاره به نقش سازمانهای بین المللی در قبال پدیده های محیط زیستی، به اقدامات صورت گرفته از سوی جامعه بین الملل درمواجهه با پدیده تغییر آب و هوایی پرداخت. 
دکتراصیلیان معاون سازمان محیط زیست کشور نیز در سخنانی با اشاره به قدرت و پتانسیل ایران در جذب پروژه های CDM‌ در سطح بالا گفت: ایران برای همکاری با کشورهای مختلف در زمینه های مقابله با تغییرات آب وهوایی همکاری می نماید. وی با اشاره به آمادگی سازمان متبوعش برای جذب پروژه های تعریف شده CDM به ارائه نشانی اینترنتی، پست الکترونیکی و فکس ونشانی کامل جهت برقراری ارتباط با این سازمان مبادرت کرد. 

پانل اول این سمینار با عنوان پدیده تغییر آب وهوا، اقدامات جامعه بین المللی و چشم انداز آینده با سخنرانی دکتر حجت مدیر عامل مرکز صلح و محیط زیست آغاز شد. وی با اشاره به نقش سازمانهای بین المللی در قبال پدیده های محیط زیستی، به اقدامات صورت گرفته از سوی جامعه بین الملل درمواجهه با پدیده تغییر آب و هوایی پرداخت. 
دکتر رحیمی سخنران دیگر این پانل، به ارائه چهارمین گزارش ارزیابی هیات بین الدول تغییر آب و هوا پرداخت. مدیر بخش IPCC سازمان هواشناسی کل کشور ضمن اشاره به تلاشهای انجام شده، گزارش عملکرد سازمان متبوع وبرنامه های آتی را مورد ارزیابی قرارداد. رحیمی گفت: در ١٢ سال گذشته گرمترین سالها در طول ١٧٥ سال گذشته را داشته ایم و به نظر می رسد در قرن ٢١ بیشترین میزان افزایش گرمایش زمین را نسبت به قرون گذشته خواهیم داشت. 
آقازاده دیگر سخنران این پنل به موضوع چشم اندازهای آتی بین الملی در خصوص تغییرات آب وهوا پرداخت. این کارشناس ارشد وزارت خارجه ضمن اشاره به ساختارهای بین المللی در مواجهه با این پدیده به تبیین کارکردهای نظام بین الملل مبادرت نمود. 
مکانیسم های پروتکل کیوتو و نحوه بهره مندی از آنها عنوان سخنرانی دکتر سلطانیه مدیر پروژه تغییر آب وهوای سازمان حفاظت محیط زیست بود. وی با تاکید بر CDM‌ به چگونگی بهره مندی از این پروتکل و امکان استفاده از مزایای آن پرداخت. 
بعد از جلسه پرسش و پاسخ و استراحت کوتاه، پنل دوم با عنوان مکانیسم توسعه پاک , فرصت های جمهوری اسلامی ایران با سخنرانی آقای کامیاب ریس گروه انرژی محیط زیست و مدیریت بحران UNDP آغاز شد. در این سخنرانی وی به اقدامات انجام گرفته درخصوص ظرفیت سازی برای CDM اشاره نمود و به ظرفیتهای ایران پرداخت. 
دربخش دیگر نگاه موردی واقدامات صورت گرفته درقالب دو سخنرانی خانم دکتر رحیمی از دفتر برنامه ریزی کلان برق و انرژی وزارت نیرو و آقای فیض آبادی مدیر بخش حمل ونقل سازمان بهینه سازی مصرف سوخت، به بررسی گذاشته شد. 
آقای فاکینی گومز سفیر کشور برزیل در تهران به تبیین سازوکار توسعه پاک و تجربه کشورش دراین خصوص اشاره نمود وبا سخنرانی در مورد چگونگی اجرای پروتکل کیوتو در برزیل به بازگویی این تجارب در کشورش مبادرت نمود. 
مشارکت کشورهای توسعه یافته در پیشبرد مکانیسم توسعه پاک درایران بخش دیگر این نشست بود که با سخنرانی راب شروین مشاور انرژی خاورمیانه، آقای هونسوویتز سفیر آلمان در ایران، ویلانوون سفیر هلند درتهران، یاواتا مشاور حقوقی سفارت ژاپن در ایران، هارتلب مستشار اتاق بازرگانی سفارت اتریش و آقای گییر مدیر پروژه شرکت استات اویل انجام شد. 
در پایان دکتر باقر اسدی مدیر این نشست و دکتر سلطانیه به جمع بندی پرداخته و در خصوص نقش و جایگاه ایران و لزوم صیانت از کره خاکی در برابر تهدیدات ناشی از فعالیت های بشری و فناوری صحبت کردند.
ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها