کد خبر:۱۲۴
۳۰ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۱:۵۰

برگزاری نشست تخصصی «بررسی جامعه‌شناختی علل و زمینه‌های رشد جرائم»

صبح امروز 22/2/94 با حضور دکتر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک، آقایان نوید ادهم، معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی، میرمحمد‌ صادقی، معاون پژوهش‌های حقوقی، الفت، معاون قوه قضائیه، نشست تخصصی «بررسی جامعه‌شناختی علل و زمینه‌های رشد جرائم» در محل سالن اجتماعات مرکز تحقیقات استراتژیک و با حضور جمعی از کارشناسان و مسئولان برگزار شد.
 در این نشست تخصصی، ابتدا آقای نوید ادهم هدف از برگزاری این نشست را بررسی علل رشد جرائم و یافتن ره‌یافت‌هایی برای حل مشکلات ناشی از آن از منظر مسائل فرهنگی و اجتماعی برشمرد. سپس آقای دکتر فرجی‌ها مدیر گروه جزا و جرم‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس به ارائه بحث در خصوص ارزیابی و راستی آزمایی آمارهای منتشره از مراجع رسمی و نیز ارزیابی نظام آمار جنایی در ایران پرداختند.
 در ادامه آقای کردونی مدیر کل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت کار و رفاه اجتماعی بحث خود را پیرامون علل و زمینه‌های رشد انواع جرائم ارائه دادند. در خلال این نشست، کارشناسان نیز با ارائه مطالب علمی و آماری بر بیان دیدگاه‌های خود پرداخته و به نکات زیر اشاره کردند: نارسایی و نبود تحلیل علمی در ارائه آمارها در حوزه جرائم. بروز حوادث سیاسی و معطوف شدن توجه مسئولین در ارگان‌های مختلف به این‌گونه مسائل و غفلت از اداره امور تحت سرپرستی، موجب افزایش جرائم، خاصه مالی می‌شود. فقر از علل اصلی، بروز و افزایش جرائم است. مدیریت کلان کشور، از برنامه جامع و کاملی برخوردار نیست. برای کاهش جرائم باید به مسائل فرهنگی توجه ویژه داشت.
در ادامه جلسه، دکتر ولایتی اظهار داشت: مسئله دارای ابعاد مختلفی است. بسیاری از مسائل محصول تحولات داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی است. امروز در ایران همه چیز تحت تأثیر تحریم است، به جز فضای مجازی که به روی همه باز است. حتی مسئولان کشور از طریق شبکه‌های اجماعی، به مخاطبین خود پیام می‌دهند. نتانیاهو در دوره اول نخست وزیری خود در ادامه برنامه ایران هراسی، پیشنهاد می‌کند که ایران را مورد هجوم فرهنگی قرار دهید. مشکل اصلی ما، موضوع تربیت است و نه آموزش. در اسلام تزکیه بر تعلیم تقدم دارد. تکیه صرف بر آموزش، مشکل را حل نمی‌کند. در نظام تعلیم و تربیت ما نوعی آشفتگی وجود دارد. حلال و حرام سبک گرفته می‌شود. گرچه ایران در منطقه شرایط بسیار مناسب‌تری از همسایگانش دارد، اما در عین حال باید به امر تربیت، به‌عنوان یک اصل محوری و زیربنایی توجه شود. در ادامه جلسه با پرسش و پاسخ حاضران به پایان رسید و اظهار امیدواری شد که این جلسه باید ادامه یابد و اعضای جلسه اهتمام خود را برای یافتن راه‌حل‌های مناسب ارائه دهند.
ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها