روابط خارجی طالبان؛ از سیاه چاله ژئوپلتیکی تا دلالی نفوذ الزامات راهبردی دولت سیزدهم در مذاکرات هسته‌ای در دوره پسااعتماد به آمریکا بازدارندگی دریایی جمهوری اسلامی ایران در برابر رژیم صهیونیستی از خلیج فارس تا دریای مدیترانه آینده حضور بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در سوریه آینده رهبری سیاسی آلمان در عصر پسامرکل جنگ دوازده روزه غزه و آسیب‌های بازدارندگی رژیم صهیونیستی چرایی امکان ناپذیری مذاکرات فرا برجامی جمهوری اسلامی در خصوص توان موشکی که تکنولوژی آنرا بومی کرده، هرگز امتیازی نخواهد داد و مذاکراتی نیز صورت نخواهد پذیرفت چرا نباید به خروج نیرو‌هایی آمریکایی از عراق امیدوار بود چشم انداز روابط روسیه و ایالات متحده آمریکا در دوره ریاست جمهوری جو بایدن اولویت و راهبرد‌های جو بایدن در منطقه غرب آسیا سیاست برجامی ایران؛ از اقدام قاطع تا رفع همه تحریم‌ها شماره ۴۶ فصلنامه روابط خارجی "frqjournal" (تابستان ۱۳۹۹) منتشر شد. ایران و مارپیچ مذاکره تحریم های جدید ایالات متحده علیه صنایع دفاعی ترکیه/ پیامدهای داخلی و بین المللی چرا مذاکره با آمریکا بی‌نتیجه است؟ / مصادیق تحلیلی و تاریخی مهمترین ظرفیت خنثی سازی تحریم‌ها: نیروی جوان تحصیلکرده انقلابی/ بکارگیری الگوی اقتصاد مقاومتی
کد خبر:۱۰۷۹
۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۷
گزارش مصاحبه رادیو گفت و گو با مدیر گروه روابط بین الملل پژوهشکده تحقیقات راهبردی

ایران یگانه کشور متعهد به برجام است

مدیر گروه روابط بین الملل پژوهشکده تحقیقات راهبردی ، ایران را تنها کشور متعهد به برجام خواند و افزود: بعد از خروج امریکا از برجام باید بنحوی عمل می‌کردیم که تعهدات‌مان کاهش می‌یافت.
مدیر گروه روابط بین الملل پژوهشکده تحقیقات راهبردی، ایران را تنها کشور متعهد به برجام خواند و افزود: بعد از خروج امریکا از برجام باید بنحوی عمل می‌کردیم که تعهدات‌مان کاهش می‌یافت.

دکتر رحیم بایزیدی در برنامه "گفتگوی سیاسی" از شبکه رادیویی گفتگو، مهم‌ترین اشکال روابط خارجی با اروپایی‌ها را اتکای بیش از حد به قدرت‌های خارجی دانست و افزود: ارتباط داشتن خوب است، ولی نسبت آن با گرایشات داخل بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه اتکا ابتدا باید به داخل باشد، گفت: این مهم در برهه‌های مختلف تاریخی توسط سیاسیون کشور لحاظ نشده و نقطه ضعف ما درست از همینجا نشأت می‌گیرد.

بایزیدی ادامه داد: در بحث برجام نقطه ضعف اساسی این بود که ما از سابقه تاریخی در ارتباط با اروپا، اصل را بر حسن نیت گذاشتیم؛ در حالی که حسن نیت عموما در رابطه با کشور‌های دوست پیاده سازی می‌شود.

وی با اشاره به تعهدات صریحی که اروپایی‌ها ذیل برجام باید اجرایی می‌کردند، خاطرنشان ساخت: استاندارد‌های الزام آور برای اروپایی‌ها وجود ندارد و لذا عملا تعهدات را اجرا نکردند.

بایزیدی رفع تحریم‌های بانکی، نفت، گاز و پتروشیمی و کشتی رانی و حمل و نقل و نیز طلا و خدمات نرم افزاری را از مصادیق متعهد شدن اروپایی‌ها برشمرد و در این راستا به ضعف ساختار‌های الزام آور برجام انتقاد کرد.

این تحلیلگر حوزه سیاسی گفت: اروپایی‌ها و امریکا ذیل برجام مکانیزمی را طراحی کردند که اگر ایران از تعهدات تخطی کند، علیه او مجازات اعمال کنند، ولی در طرف مقابل چنین مکانیزمی وجود ندارد و اگر طرف‌های دیگر به تعهدات عمل نمی‌کردند، هیچ نهاد و ساز و کاری وجود نداشت که آن‌ها را ملزم به تعهد کرده و یا جریمه نماید.

بایزیدی همچنین به لزوم بهره مندی از سابقه تاریخیِ بدعهدی اروپایی‌ها اشاره کرد که در برجام باید مد نظر قرار می‌گرفت و تصریح کرد: به نظر بنده الزام سازی برای کشور‌های اروپایی باید پیاده سازی می‌شد و یا اینکه ما تعهدات خود را متناسب با تعهدات طرف مقابل اعمال می‌کردیم.

وی افزود: بعد از خروج امریکا از برجام باید بنحوی عمل می‌کردیم که تعهدات‌مان کاهش می‌یافت، اما این کار را انجام ندادیم و عملا تعهدات بصورت یکجانبه از سوی ایران پیش رفت.

بایزیدی همچنین به حمایت از مواضع ایران از سوی چین و روسیه اشاره کرد و گفت: این توافق در اصل میان ایران و غرب بود، ولی خروج امریکا از برجام و عدم عمل کردن اروپا به تعهداتش باعث شد ایران تنها کشوری باشد که به تعهدات برجامی عمل کرده است.

به نقل از رادیو گفتگو
ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها