کد خبر:۱۰
۱۷ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۰:۳۸

دیدار دکتر ولایتی با نخست‌وزیر و وزیرخارجه مالزی

دکتر ولایتی در ادامه سفر خود، روز پنجشنبه ۳۰تیر ۱۳۹۵با داتو سری محمد نجیب تون رزاق، نخست‌وزیر این کشور دیدار و در خصوص توسعه و گسترش روابط فیمابین گفتگو کرد....
دکتر ولایتی در ادامه برنامه های خود روز چهارشنبه ٣٠ تیر ١٣٩٥ با داتو سری عنیفه امان, وزیر امور خارجه مالزی دیدار و در خصوص توسعه روابط به بحث و تبادل نظر پرداخت.
مشاور مقام معظم رهبری در این دیدار که افخم سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی نیز حضور داشت, مالزی را کشوری مهم و تاثیر گذار دانست و گفت: ایران و مالزی به عنوان دو کشور تاثیر گذار و مهم می توانند در زمینه‌های دو‌جانبه و همچنین چند‌جانبه و به خصوص غرب آسیا با یکدیگر همکاری بیشتری داشته باشند و همکاری‌های خود را بیش از پیش گسترش دهند. کشورهای منطقه باید برای گسترش ارتباطات و افزایش تعاملات خود برنامه‌ریزی و تلاش نمایند و در این زمینه ظرفیت‌های ارزشمندی در اختیار قرار دارد.
وی با اشاره به موضوع افراط گرایی در منطقه گفت :افراط‌گرایی در منطقه مشکلات فراوانی را به وجود آورده و جمهوری اسلامی ایران در جهت حمایت و حفظ تمامیت ارضی کشورهای مسلمان منطقه مانند سوریه و عراق با خواست دولت‌های قانونی این کشورها در برابر این جریانات و گروه‌های تروریستی ایستادگی کرده است. دیدگاه‌های این جریانات انحرافی می‌تواند صلح و امنیت جهانی را برهم بزند و جمهوری اسلامی ایران استفاده از زور، خشونت و قدرت نظامی را برای تغییر دولت‌های قانونی و منتخب مردم مردود می‌داند و به همین دلیل در موضوع ترکیه از ابتدای آغاز بحران، از دولت ترکیه حمایت کردیم .
دکتر ولایتی افزود: ایران تجربه زیادی در مبارزه با تروریزم در اختیار دارد و باید در جهت مقابله با این دیدگاه ها و تفکرات انحرافی همفکری و همکاری نمود. با توجه به دیدگاه‌ها و اشتراکات فراوان فرهنگی فراوان، میان دو کشور، باید در جهت توسعه همکاری ها و همچنین توسعه ارتباطات با دیگر کشورهای این منطقه تلاش و برنامه ریزی نمود.
وزیر امور خارجه مالزی نیز ضمن خوشامدگویی، روند توسعه همکاری ها و روابط را مثبت ارزیابی کرد و در ادامه به برخی از این موضوعات و از جمله امکان سرمایه گذاری و فعالیت‌های اقتصادی اشاره نمود.
وی ضرورت توجه به ایجاد آرامش و تامین امنیت در جهان اسلام و مقابله با گروه‌های افراطی و تکفیری در منطقه را با همکاری کشورهای منطقه مورد تاکید قرار داد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک همچنین روز پنجشنبه ۳۰تیر ۱۳۹۵با داتو سری محمد نجیب تون رزاق، نخست وزیر این کشور دیدار و در خصوص توسعه و گسترش روابط فیمابین گفتگو کرد.
دکتر ولایتی با عنایت به سوابق طولانی روابط دو کشور گفت :ایران و مالزی به عنوان دو کشور تاثیرگذار در آسیا دارای روابط مستحکم و عمیقی بوده‌اند که باید برای توسعه، تنوع بخشی و گسترش این روابط برنامه‌ریزی و اقدام کرد.
مشاور مقام معظم رهبری با اشاره به برنامه‌های انجام‌شده خود در سنگاپور و مالزی افزود: ایران و مالزی ظرفیت‌های مناسبی در منطقه آسیا دارند و دو کشور می‌توانند در زمینه‌های مختلف و به ویژه اقتصادی و تجاری همکاری های خود را گسترش دهند.
نخست‌وزیر مالزی در این دیدار از توسعه روابط دو کشور استقبال کرد و به کارگیری ظرفیت‌های موجود را مورد تاکید قرار داد.
ارسال نظرات
آخرین گزارش های تحلیلی
آخرین مصاحبه ها
آخرین ویدئوها